سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی شهرری

 

           

معاونت تحلیل و بررسی بسیج اساتید استان تهران در تحلیل ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر انقلاب اسلامی ، موارد ذیل را ذکر می نماید :

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در 24 بند جهت اجرا ابلاغ فرمودند تا از این پس، سیاست‌های اقتصادی کشور «از الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی که همان اقتصاد مقاومتی است، پیروی کند  ».

واژه «اقتصاد مقاومتی» به طور اخص از سال 1389 از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شد. ایشان در دیدار جمعی از کارآفرینان سراسر کشور در تاریخ 16 شهریور 1389 در شرایطی که تحریم‌های اقتصادی جدید علیه کشورمان وضع شده بود، راهکار مقابله با تحریم‌ها را اقتصاد مقاومتی دانستند و فرمودند: «ما باید یک اقتصاد مقاومتىِ واقعى در کشور به وجود بیاوریم. امروز کارآفرینى معنایش این است .

هرچند از لحاظ واژه‌ای، اقتصاد مقاومتی از سال 1389 وارد عرصه سیاسی و اقتصادی کشور شد، اما ویژگی‌هایی که رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی طی سه سال اخیر و اکنون با ابلاغ سیاست‌های کلی، بیان فرموده‌اند نشان می‌دهد مفهوم اقتصاد مقاومتی از ابتدا در منظومه فکری ایشان بوده است  .

راهبردهایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سه دهه اخیر درباره لزوم حرکت کشور به سمت امنیت اقتصادی، خودکفایی، استقلال اقتصادی، اقتصاد بدون نفت، استحکام ساخت درونی، اصل 44 قانون اساسی، اصلاح الگوی مصرف، اقتدار درون‌زا، الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، مقابله با تحریم‌ها، تولید علم، جنبش نرم‌افزاری، جهاد اقتصادی، حمایت از کار و سرمایه داخلی، حمایت از تولید ملی، سند چشم‌انداز، ظرفیت درون‌زا، عدالت و پیشرفت، مبارزه با مفاسد اقتصادی و همت مضاعف و کار مضاعف مطرح کرده‌اند، همگی از یک منظومه فکری برخاسته که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز در همان راستا محسوب می شود .

متأسفانه دولت‌های متوالی با کم‌توجهی به فرامین و راهبردهای توصیه‌شده رهبر معظم انقلاب، سبب شدند تا اقتصاد کشور به رغم پیشرفت‌های شگرف، در بخش‌هایی دچار ضعف‌های اساسی شود و این ضعف‌ها به علت تداوم برخی کم توجهی ها ، تشدید هم شده است  .

به عنوان مثال، موضوع کاهش وابستگی بودجه به نفت از ابتدای دهه 70 از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد  و  حرکت پایداری در این خصوص انجام نشده  و تداوم این عارضه، سبب شد تا تحریم نفت طی دو سال اخیر، مشکلاتی برای کشور ایجاد کند  .

رهبری در چند ماه اخیر بارها بر توجه به اقتصاد مقاومتی تاکید کردند و در دیدار اخیر مردم آذربایجان نیز رهبر انقلاب تصریح کردند  : «علاج مشکلات کشور پیمودن راه اقتصاد مقاومتى است؛ یعنى تکیه به درون. چشم را ندوزیم به دست دیگران؛ ما تواناییم، ما ثروتمندیم، هم ثروت انسانى داریم – نیروى انسانى ما در دنیا کم‌نظیر است، اگر نگوییم بى‌نظیر – [هم] ثروتهاى زیرزمینى؛ ثروت‌هاى ما فوق‌العاده است  .»

ایشان فرمودند: «تا وقتى که ما چشم‌مان به دست دیگران باشد، دنبال این باشیم که کدام مقدار از تحریم‌ها کم شد، کدام مقدار چنین شد، فلان حرف را فلان مسئول آمریکایى گفت یا نگفت – تا وقتى دنبال این حرف‌ها باشیم – به جایى نمی‌رسیم  .»

رهبر انقلاب با خطاب قرار دادن مسئولان، فرمودند: « اصرار هم می‌کنیم که مسئولین هم به نیروى داخلى تکیه کنند؛ از مسئولین هم می‌خواهیم به مردم اعتماد کنند، به نیروى داخلى اعتماد کنند، سعى کنند این سرچشمه‌ فیّاض تمام نشدنى را در داخل، خروشان و فروزان و جوشان کنند؛ این اگر شد، همه‌ درهاى بسته باز خواهد شد

 

در پایان از اصلی‌ترین ابزار برای جلوگیری از ترویج اقتصاد مقاومتی می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

یک/ ایجاد اضطراب و دلهره اجتماعی توسط رسانه‌های بیگانه و بعضی از به ظاهر صاحب‌نظران داخلی در راستای ایجاد جنگ روانی

دو/ تضعیف مدیریت میانی کشور و همینطور رده مدیریت‌های عالی اجرایی با مطرح کردن مسائل حاشیه‌ای و کشاندن اختلاف سلیقه‌ها به متن جامعه برای متزلزل نشان دادن مدیریت کشور

سه/ ایجاد امواج کاذب درمورد اقلامی که به غلط در کشور ما ترازوی سنجش وضعیت اقتصادی شده است؛ مثل سکه و ارز که اولین پله‌های ایجاد و تقویت اضطراب اجتماعی شده‌اند و تولید احساس عدم امنیت اقتصادی در جامعه کردند

چهار/ تحریک دارندگان نقدینگی برای هجوم به خرید سکه و ارز و همینطور خارج کردن پول از بانک‌ها با گسترش شایعات سقوط ریال و رسیدن دلار تا هفت هزار تومان. همچنین ایجاد دلهره اجتماعی در مردم و تشویق آنها به انبار کردن کالا حتی اقلامی که در طول سال و ماه مصرف چندانی ندارند مثل خیارشور، رب گوجه به بهانه گرانتر شدن روزانه و ساعتی و در همین مسیر ایجاد بعضی از ناامنی‌های اجتماعی به خاطر گسترش دادن این رفتار در جامعه.

برای رفتارسازی در اقتصاد مقاومتی و کاربردی کردن این ابزار ارزنده در شرایط حاضر که حلقه‌های تحریم تنگ‌تر شده و اربابان صهیونیست امریکا دستورات پی در پی در راستای فلج کردن اقتصادی ایران صادر میکنند محورهای زیر قابل اشاره به نظر میرسد:

الف/ بعضی از واحدهای تولیدی دولتی مثل خودروسازان به گسترش این شایعات دامن زده و با محدود کردن عرضه تولیدات باعث گرانتر شدن خودروهای داخلی شده که تکلیف این مابه التفاوت باید توسط نهادهای امنیتی و نظارتی مشخص شود چرا که بسیاری از افراد ثبات و عدم ثبات اقتصادی کشور را با قیمت خودرو، خانه و ارز، ارزیابی میکنند و همین حرکتها خود باعث تضعیف مقاومت در جامعه میشود.

ب/ ترویج روحیه ساده‌زیستی و پرهیز از مصرف زدگی کاذب و اشرافی‌گری توسط رسانه‌ها و مسوولین اولین قدم در تبلور مقاومت در اقتصاد است. اکتفا به تولیدات داخلی و خودداری از خرید اقلام وارداتی غیرضروری، ویتامین‌های این تقویت بوده و وقتی مردم در خیابان‌ها شاهد حرکت خودروهای چند صد میلیونی خارجی هستند، از خود میپرسند آیا لازم است در این شرایط ارز کشور برای عقده‌گشایی یک عده هزینه شود؟

ج/ روحیه اشرافی‌گری مانع اصلی در پایه‌ریزی و تقویت رفتارهای مناسب در اقتصاد مقاومتی است و هر جا که ملت‌ها بر قدرت اقتصاد و صنعت خود تکیه کردند توانستند بر زورگویان غلبه کنند. جلوگیری از واردات غیرضروری مثل دسته بیل، عروسک و ... می‌تواند توانایی مقاومت را بالا برده چرا که در کشوری که مشکلات تهیه مواد اولیه دارو وجود دارد، ظروف کریستال و گران قیمت خارجی چه توجیهی برای حضور خود در بازار دارند؟


ارسال شده در توسط شهرری